I. Икономически отношения между Република България и Република Албания
II. Бизнес компас
III. Други
I. Икономически отношения между България и Албания
Стокообмен (в млн. евро)
Година |
Стокообмен |
ръст,% |
износ |
ръст,% |
внос |
ръст,% |
салдо |
2011 |
69.02 |
-2.32 |
51.67 |
-11.86 |
17.35 |
44.1 |
34.32 |
2012 |
69.04 |
0.03 |
50.05 |
-3.14 |
18.99 |
9.45 |
31.06 |
2013 |
79.18 |
14.69 |
62.11 |
24.1 |
17.07 |
-10.11 |
45.04 |
2014 |
79.7 |
0.66 |
60.8 |
-2.11 |
18.9 |
10.72 |
41.9 |
2015 |
81.7 |
2.51 |
62.41 |
2.65 |
19.29 |
2.06 |
43.12 |
2016 |
80.9 |
-1.0 |
65.1 |
4.3 |
15.9 |
-17.6 |
49.2 |
2017 |
95.9 |
18.5 |
77.8 |
19.5 |
18.1 |
22.0 |
59.6 |
2018 |
101.22 |
5.5 |
83.68 |
7.6 |
17.54 |
-3.09 |
66.14 |
2019 |
114.7 |
13.3 |
86.3 |
3.1 |
28.4 |
61.9 |
57.9 |
2020 |
128.5 |
11.6 |
89.2 |
3.4 |
39.2 |
36.7 |
49.9 |
2021 |
156.2 |
21.5 |
115.7 |
29.6 |
40.5 |
3.1 |
75.1 |
По данни на МИИ
При сравнение на данните за изминалата 2021 г. спрямо 2020 г. се отчита, следните промени в основните икономически показатели:
Посочените данни показват нарастващото значение на Албания, като външнотърговски партньор на България, което до голяма степен се дължи на добрите политически отношения между дете страни.
2. Водещи стоки внос-износ
Водещи стоки в износa за 2021 г.
КодМT |
Описание |
% |
Общ износ през 2021 г. |
100.00 |
|
в т.ч. Албания |
0.3 |
|
1905 |
Хлебарски, тестени сладкарски или бисквитни продукти, дори с прибавка на какао; нафора, празни капсули от тесто за медикаменти, сухи тестени листа от брашно, скорбяла или нишесте и подобни продукти |
8.1 |
8803 |
Части за апаратите |
4.3 |
5514 |
Тъкани от синтетични щапелни влакна, съдържащи тегловно по-малко от 85 % от тези влакна, смесени предимно или само с памук, с тегло, превишаващо 170 g/m2 |
4.2 |
3004 |
Медикаменти (с изключение на продуктите от NN 3002, 3005 или 3006), съставени от смесени или несмесени продукти, приготвени за терапевтични или профилактични цели, представени под формата на дози или пригодени за продажба на дребно |
4.1 |
0102 |
Живи животни от рода на едрия рогат добитък |
3.7 |
7005 |
Флоат стъкло и стъкло шлифовано или полирано върху едната или двете страни, на плочи или листа, дори с абсорбиращ, отразяващ или неотразяващ слой, но необработено по друг начин |
3.3 |
2207 |
Етилов алкохол, неденатуриран, с алкохолно съдържание по обем 80 % vol или повече; етилов алкохол и спиртове, денатурирани, с всякакво алкохолно съдържание |
3.2 |
1512 |
Слънчогледово, шафраново или памучно масло и техните фракции, дори рафинирани, но не химически променени |
2.4 |
7010 |
Дамаджани, бутилки, флакони, буркани, бурканчета, тубички, ампули и други съдове за транспорт или амбалаж от стъкло; буркани за консерви от стъкло; тапи, похлупаци и други средства за затваряне от стъкло |
2.1 |
9950 |
Служебен код (SL) |
2.0 |
Водещи стоки във вноса за 2021 г.
КодMT |
Описание |
% |
Общ внос през 2021 г. |
100.00 |
|
в т.ч. Албания |
0.1 |
|
2603 |
Медни руди и техните концентрати |
19.7 |
7404 |
Отпадъци и отломки от мед |
17.5 |
2711 |
Нефтен газ и други газообразни въглеводороди |
14.5 |
6112 |
Горни облекла за спорт, комбинезони и ансамбли за ски и бански костюми, трикотажни или плетени |
9.4 |
8803 |
Части за апаратите от NN 8801 или 8802 |
2.6 |
6104 |
Костюми, ансамбли, сака, рокли, поли, поли-панталони, панталони, панталони с презрамки, панталони до под коляното, къси панталони и шорти (различни от банските костюми), трикотажни или плетени, за жени или момичета |
2.5 |
0702 |
Домати, пресни или охладени |
2.1 |
6203 |
Костюми, ансамбли, сака, панталони, панталони с презрамки, панталони до под коляното, къси панталони и шорти (различни от банските гащета), за мъже или момчета |
2.0 |
1211 |
Растения, части от растения, семена и плодове от видовете, използвани главно в парфюмерията |
2.0 |
9403 |
Други мебели и техните части |
1.6 |
След приемането на България в ЕС, се отчита увеличение на стокообмена на Албания със страни като Република Северна Македония, Турция, Сърбия и Косово. Причина за това са наложените мита за някои групи стоки и липсата на налози върху същите стоки за посочените страни.
Благоприятни условия за търговията между България и Албания създават ниските транспортни разходи и приемливите в сравнение с трети страни цени на българските стоки и тяхното съответствие на изискванията на албанския пазар, както и качеството на предлаганите български стоки.
Вносът от Албания продължава да е ограничен, основно поради липсата на конкурентни стоки. Преобладават вторичните суровини (мед, месинг, алуминий), селскостопански стоки и трикотаж.
Най-изнасяните групи стоки за Албания са: продукти на фармацевтичната, химическата, хранително-вкусовата, стъкларската и текстилната промишленост и др.
3. Инвестиции
По данни на БНБ за последните десет години до 2021 г. включително, сумарните инвестиции на Република България в Албания възлизат на -1.6 млн. евро. До края на 2021 г. сумарните инвестиции на Албания в България възлизат на 9.0 млн. евро.
За четирите тримесечия на 2021 г. потока на преките инвестиции на България в Албания е както следва: за първо тримесечие 0.4 млн. евро; за второ тримесечие – 38.7 млн. евро, за трето тримесечие 0.1 млн. евро и четвърти тримесечие 0.1 млн. евро. Инвестициите на Албания в България за същия период са: за първо тримесечие -0.9 млн. евро; за второ тримесечие 0.2 млн. евро, за трето тримесечие 0.0 млн. евро и четвърто тримесечие 0.3 млн. евро.
Голяма българска инвестиция в Албания бе откритата през 2005 г. българо-албанска фабрика “Дерби” за сокове, безалкохолни напитки и полиетилен-терафталат на стойност 6 млн. евро. Размерът на първоначалната инвестиция бе 10 млн. евро. През 2013 г. българският партньор оттегли своето участие във фабриката, поради затрудненото финансово положение следствие на кризата. Понастоящем предприятието работи с едноличен собственик от албанска страна със значително намалени обороти.
През 2007 г. “Първа инвестиционна банка” (ПИБ) получи лиценз за извършване на банкова дейност и откри два свои филиала – в Тирана и Дуръс. ПИБ се утвърди на местния банков пазар и се нарежда сред най-бързо развиващите се малки и средни банки, като залага на нови продукти. Банката развива активно и кредитна дейност, като финансира проекти на средна стойност. Предпочитани отрасли са хранителната промишленост, туризмът и търговията. В момента ПИБ вече има офиси в Тирана, Дуръс, Фиер, Вльора, Елбасан, Корча, Шкодра и Берат.
Фирма “Каолин” регистрира българо-албанско дружество “МИД-АЛ” с 92% българско участие. Дружеството развива успешна дейност, след подписването на договор с албанската страна за разработване на кариера. Към момента фирмата е замразила инвестиционната си програма, в следствие на икономическата криза.
Фирма “Болкан роудс” чрез своето дъщерно дружество, регистрирано в Албания, редовно участва и печели търгове през 2010 г. и се утвърди като надежден изпълнител при строителството на пътища в страната.
Навлязлата през 2012 г. в енергийния сектор на Албания българска фирма “Ваптех” продължава да доставя машини и съоръжения за оборудване на малки ВЕЦ. Фирмата успешно се конкурира с австрийски, германски и италиански фирми, които до момента са основните доставчици на такова оборудване за Албания.
През 2019 г. българската компания „Албания Телеком Инвест“ АД, чийто собственик е г-н Спас Русев, действащ акционер на българския телекомуникационен оператор „Виваком“, придоби „Телеком Албания“ на обща стойност 50 млн. евро. Съръководител на българската компания-купувач е и Елвин Гури, албанско-български инвеститор.
По Закона за насърчаване на инвестициите до момента няма сертифицирани проекти с участието на албански инвеститори.
4. Туризъм
Туристопоток между България и Албания
година |
брой албанци, посетили България |
изменение спрямо предходна година,% |
брой българи, посетили Албания |
изменение спрямо предходна година,% |
2011 |
20 470 |
185.4 |
908 |
-25.8 |
2012 |
24 294 |
18.7 |
1336 |
60.8 |
2013 |
25 474 |
4.9 |
1612 |
20.7 |
2014 |
25 243 |
-0.9 |
13 939 |
764.7 |
2015 |
28 982 |
14.8 |
14 055 |
0.8 |
2016 |
34 009 |
17.3 |
13 410 |
-4.6 |
2017 |
34 033 |
0,1 |
15 739 |
17,4 |
2018 |
37 577 |
10.4 |
13 751 |
-12.6 |
2019 |
36 202 |
-3.7 |
18 491 |
34,5 |
2020 |
5 800 |
N/A |
N/A |
N/A |
2021 |
23 280 |
48.6 |
N/A |
N/A |
Източник: Министерство на туризма
Забелязва се активизиране на контактите между българските и албанските туроператорски фирми. От албанска страна има силен интерес към българското Черноморие, балнеолечението и възможностите, предлагани от българските ски-курорти.
5. Договорно-правна основа
България възприе изцяло и прилага пряко разпоредбите на Общата търговска и Общата селскостопанска политики на ЕС по отношение на вноса от трети страни, в т.ч. Общата митническа тарифа (TARIC), задълженията на ЕС в рамките на СТО, преференциалните търговски споразумения на ЕС, както и прилаганите антидъмпингови, изравнителни и защитни мерки.
6. Събития
На 19-20 март 2015 г. в Тирана се проведе шестата сесия на Смесената българо-албанска междуправителствена комисия за икономическо сътрудничество.